De achteloze waarneming
Het is nacht. De wereld is donker, een pikzwarte nacht. Je bent in slaap. Je hart klopt. Je longen filteren de zuurstof. Geluiden dringen onbewust tot je door. Je neemt tintelende geuren waar. Je voelt de warmte van je dekens.
De menselijke zintuigen zijn zo basaal. We beseffen vaak niet eens dat ze ons door de wereld leiden. We zien elk moment, maar beseffen het nauwelijks. We horen elk moment, maar we beseffen het nauwelijks. We ruiken elk moment, maar we beseffen het nauwelijks.
We voelen, maar we beseffen het nauwelijks. Alles wat we doen is bijna achteloos. We zijn drukker met begrippen als geld verdienen dan met de werkelijkheid van alledag: zonder zien knallen we tegen de muur, zonder horen weten we niet welke richting we op moeten, zonder voelen verbranden we in het zonlicht, zonder…
De longen worden gevormd in de eerste vier weken van de embryonale ontwikkeling. De huid ontwikkelt zich uit dezelfde celstructuur. Longen en huid hebben meer gemeen dan veel mensen weten. Ogen = zien. Oren = luisteren. Longen = ademhaling. Huid = voelen.
Op de tast
Judith D. van Meeuwen, tentoonstellingsmaker Kunsthal KAdE, Amersfoort, schreef het voorwoord:
“De mens kijkt matig, ruikt slecht, hoort gebrekkig, proeft niet geweldig en de tastzin is ronduit abominabel. De moeder van de bijbelfiguur Jakob maakte mouwen van de huid van twee geitenbokjes, die Jakob over zijn armen trok en misleidde daarmee zijn blinde vader, die dacht dat hij zijn eerstgeboren zoon Ezau zegende met de eerstgeborene rechten. Een mooi vroeg voorbeeld van ons onderontwikkeld vermogen tot tast. (…) In de fotografie van Ron Jagers zie je een weerslag van deze twee aanraaksystemen. Ze raakt – weliswaar niet echt tastbaar maar via het zien – het emotionele systeem. De afgebeelde ‘feiten’ van locatie, geportretteerden en situaties roepen een sterke – soms vervlogen – wereld op. Maar meer nog dan dat zijn de foto’s een afdruk van de achterste insula van de kunstenaar; doordrenkt met die pure sociaal bindende aanraking, zonder franje.