Amersfoort was rijp voor een prikkelend festival, zo vonden Thijs Trompert, Marisja Smit en Ron Jagers in 2007. Het groepje werd snel versterkt met Sander van Mil en Willem Borra. Amersfoort, op de grens van de Veluwe en de Randstad. Welke kant wil de stad opkijken? Blijven we het (wereld)dorp of richten we onze blik op de ‘grote’ wereld. Reden voor een speldenprik: het Pornofestival. De volledige titel: Porno, kunst op de rand, op de rand van de Veluwe en de Randstad.

Het eerste persbericht zorgde gelijk voor enorme deining. Porno? Pornofestival in Amersfoort? Dat kan niet en dat mag niet! De Criticasters waren geen scherpe, oplettende lezers. Het ontging hen dat het de aankondiging van een kunstenmanifestatie was. “Kunsten? Nee, het was porno. Bah!” De discussies liepen hoog op en werden zelfs tot in de Amersfoortse gemeenteraad gevoerd: “Schande. Zo’n festival mocht onder geen beding subsidie ontvangen.” Nu was de organisatie ook niet van plan om subsidie aan te vragen, maar deze raadsdiscussie bracht de kunstenaars tot andere gedachten. Er werd een subsidie aanvraag met een uitermate hoge, onrealistische begroting ingediend. Kolen op het vuur. Een publicitair cadeau. Het festival kreeg landelijk veel aandacht: artikelen in de Volkskrant, het AD en de Telegraaf, radio-interviews op radio en radio 3. Het NOS-journaal besteedde er een item aan.

Het festival werd op meerdere locaties gehouden. Centrale locatie was wel het atelier van Thijs en Marisja. De grote loods aan de Eem, die toen nog niet opgedeeld was. Lokaal 4 was een dependance met onder meer een installatie van Ron Jagers en de pornografische tekeningen van Peter van Straaten. De video hierboven geeft een impressie van de installatie in Lokaal 4. De foto’s hieronder laten het werk zien dat opgesteld stond in de loods van Thijs en Marisja. Het festival duurde een weekend en trok duizenden bezoekers uit het hele land.